احیای جاده ابریشم، با تکمیل آزاد راه تبریز_مرند_بازرگان
کاف نیوز، بعد از گذر از دشت تبریز، دامنه های جنوبی میشو نمایان می شود؛ رشته کوه های پر برفی که عامل برودت و سرمای هوای این منطقه هستند. به فاصله کمی از کارخانه سیمان صوفیان وارد جاده ای فرعی شدیم که ما را به محوطه کارگاهی وسیعی رساند. از ماشین که پیاده شدیم، در میانه آزاد راه تبریز- مرند - بازرگان ایستاده بودیم؛ شکوه مسیری پر برکت پیش رویمان بود. در آن حوالی مرکز پرورش شتر دایر است، پوشش گیاهی متفاوتی که مناسب تغذیه این چهارپا است، گله را در سرتاسر دشت پراکنده بود. وجود این مخلوق خوش یمن در منطقه، حس حضور در جاده ای تاریخی را القا می کرد. آزاد راه تبریز- مرند – بازرگان، احیا کننده بخشی از جاده ابریشم است. مسیری که همچون سابقه تاریخی اش، بخش مهمی از کریدور بین المللی شرقی - غربی خواهد بود و در تسهیل مبادلات تجاری و اتصال آسیا به اروپا نقش موثری خواهد داشت.
ناصر بصیری، مجری آزاد راه های شمال غرب کشور از شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از روند احداث آزاد راه تبریز - مرند – بازرگان که در سلسله سفرهای درون استانی اردوی «راویان پیشرفت» انجام می گرفت، گفت: اکنون ۲۵۰ کیلومتر آزاد راه آماده بهره برداری در سطح استان آذربایجان شرقی داریم و به همین میزان آزادراه در حال احداث وجود دارد. سرمایه گذاری بزرگی در استان وجود دارد، پروژه آزاد راه تبریز – مرند با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی به طول ۶۲ کیلومتر در حال احداث است. شروع این آزاد راه در محل پل دیزل آباد است. در آن محل بزرگراه موجود(باکری) سیزده کیلومتر تعریض خواهد شد. آزاد راه ساخته شده در مرند خاتمه پیدا خواهد کرد.
بصیری در معرفی این پروژه گفت: این پروژه شامل بیش از ۱۱۰ کیلومتر آزاد راه مراغه - هشترود، ۶۲ کیلومتر آزاد راه تبریز - مرند و بیش از ۶۸ کیلومتر قطعه های ششم و پنجم آزاد راه تبریز - ارومیه است.
وی افزود: بر اساس برآورد های اولیه انجام شده، ۴۸ کیلومتر از آزا دراه مراغه - هشترود، ۳۳ کیلومتر از آزاد راه تبریز - مرند و ۱۶ کیلومتر از آزاد راه تبریز - ارومیه تا پایان دولت سیزدهم تکمیل و به بهره برداری خواهد رسید.
مجری ساخت آزاد راه های شمال کشور در ادامه گفت: احداث این آزاد راه که ۶۲ کیلومتر طول دارد، از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و احداث بخشی از آن در قالب سفرهای استانی رئیس جمهور دولت سیزدهم به آذربایجان شرقی در اولویت قرار گرفته که در این راستا ۳۳ کیلومتر این آزاد راه که شامل تقاطع دیزل آباد تبریز تا «شوردرق» است در حال تکمیل است.
بصیری گفت: باند جنوبی این پروژه از سمت تقاطع صوفیان به تبریز، ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال اجرا است که برای تکمیل آن نیز ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است. باند شمالی آن نیز که ۷۰ درصد پیشرفت دارد، شش ماه پس از افتتاح باند جنوبی، آماده بهره برداری خواهد بود. دولت در سال ۱۳۸۵ و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی، متعهد اجرای این آزاد راه شده است
وی در رابطه با اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه گفت: تکمیل باند شمالی این آزاد راه به حدود ۷۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. اجرای آزاد راه تبریز - مرند در مسیر رفت و برگشت از تقاطع دیزل آباد تبریز تا محله شوردرق صوفیان نیازمند مجموع ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
بصیری در ارتباط با اهمیت آزاد راه تبریز - مرند - بازرگان افزود: کوتاه ترین مسیر این آزاد راه تا تبریز احداث شده و در حال بهره برداری است. بالغ بر ۱۴۰ کیلومتر از این مسیر در آذربایجان شرقی واقع شده که ۶۲ کیلومتر آن مربوط به آزاد راه تبریز - مرند می شود. این آزاد راه بخشی از آزاد راه سراسری تهران - بازرگان بوده و در قالب جاده ابریشم و قسمتی از بزرگراه آسیایی 1AH اجرا می شود. این بزرگراه که از ژاپن تا بلغارستان ادامه دار است، بیش از ۲۰ هزار کیلومتر مساحت دارد.
وی افزود: این پروژه با هدف کاهش زمان سفر، تلفات جاده ای، افزایش ظرفیت محور، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی زیست محیطی، تکمیل شبکه آزاد راهی کشور، اتصال آن به مرز بازرگان، افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر با اتصال تهران به اروپا اجرایی می شود.
جعفر صادق رستمی مهر، معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز در ادامه از اجرای بیش از ۲۰۰ کیلومتر پروژه راهسازی در استان خبر داد و افزود: این پروژه ها شامل جاده های تبریز - اهر، خواجه - ورزقان، صوفیان - شبستر-سلماس، تبریز - بستان آباد، بستان آباد - سراب و میانه - سرچم می شود.
وی از افتتاح زیرگذر شندآباد در کوزه کنان در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: تلاش می کنیم تا پروژه های مرند - ایواوغلی، مرند - جلفا، تبریز - بستان آباد حد فاصل یوسف آباد تا تقاطع آزاد راه پیامبر اعظم (ص) تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسند.
وی در پایان با اشاره به پیگیری جدی دولت در لزوم تکمیل پروژه های راه سازی استان گفت: حجم سرمایه گذاری در حوزه راهسازی استان بالا است.
به گزارش کاف نیوز، پروژه آزاد راه تبریز - مرند به طول ۶۲ کیلومتر از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است. این آزاد راه از تقاطع دیزل آباد واقع در بزرگراه باکری تبریز به طول ۱۳ کیلومتر تعریض و از چهار خطه به شش خطه تبدیل و بقیه مسیر تا شهر مرند به صورت شش خطه احداث می شود. احداث بخشی از این آزاد راه با شروع به کار دولت سیزدهم و در قالب سفرهای استانی رییس جمهور در اولویت قرار گرفته و در این راستا ۳۳ کیلومتر از مسیر این آزاد راه از تقاطع دیزل آباد تبریز تا محله «شوردرق» در تقاطع صوفیان جاده قدیمی تبریز - مرند در حال تکمیل است. آزاد راه تبریز – مرند - بازرگان ابر پروژه ای در آذربایجان شرقی و بخشی از بزرگراه ۲۰ هزار و ۵۵۷ کیلومتری به شمار می رود که از کمربندی توشین در مرکز توکیو شروع شده و پس از عبور از کره شمالی، چین، ویتنام، کامبوج، تایلند، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و ایران در مرز بین ترکیه و بلغارستان خاتمه می یابد.