تجارتخانه های “بورژوازی” تحصیل و درمان باید تعطیل شوند!
- شناسه خبر: 93676
- تاریخ و زمان ارسال: 30 بهمن 1402 - 05:07
کارشناس مسایل اجتماعی و شهری با انتقاد از مغفول و مسکوت ماندن برخی اصول روشن قانون اساسی نظیر تحصیل و درمان رایگان برای عموم مردم، خواستار توجه دولت، مجلس و حاکمیت به اجرایی شدن کامل این دسته از قوانین به عنوان زیربنای حل مشکلات عمومی شهروندان شد.
به گزارش کاف نیوز ، هادی پاکرو در گفتگو با خبرنگاران، با اعلام این مطلب افزود: اگرچه بند بند و اصل به اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دربردارنده تکالیف و ماموریت های مصرح و روشنی از وظایف حاکمیت، دولت و دیگر نهادهای مسوول در قبال مردم هستند و قانون گذاران، برای هر یک از حوزه ها و مطالبات عمومی و اختصاصی شهروندان، تکالیفی بر ذمه کارگزاران گذاشته اند، با این حال، برخی اصول روشن قانون اساسی، آنگونه که باید و شاید، عملیاتی نمی شوند.
وی گفت: از جمله این تکالیف، ماموریت های مصوب و مصرح دولت و حاکمیت در اصول ۳۰ و ۴۳ قانون اساسی، مبنی بر رایگان بودن تحصیل، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان برای شهروندان است.
جدای از کیفیت و محتوای دروس و مبانی تحصیلی و آموزشی کشور، در همه سطوح و مقاطع تحصیلی، که درجای خود قابل بحث است، امروز، مساله آموزش و پرورش و تحصیل، از یک وظیف و تکلیف دولتی و حاکمیتی، به تجارتی رقابتی و کالایی گران تبدیل شده است.
این کارشناس با اعلام این که امروز آموزش و تحصیل در زمره گران ترین هزینه های مردم قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: دانش آموزان و معدود والدینی را می توان سراغ داشت که ناگزیر در پرداخت مبالغی در قالب کمک به مدرسه و یا هزینه تراشی هایی از این دست به مدارس نباشد.
پاکرو همچنین با انتقاد از بی توجهی دولت و حاکمیت به نوسازی و بازسازی زیرساخت های آموزشی و ایجاد زیرساخت های جدید نیز گفت: زیرساخت ها، ابنیه و واحدهای آموزشی سراسر کشور، عمدتا قدیمی، فرسوده، فاقد اتمسفر و فضای فیزیکی مناسب و محروم از زیرساخت های رفاهی، تفریحی، ورزشی، پژوهشی و غیره هستند، درحالی که تامین این نیازها، مستقیما برعهده دولت و حاکمیت است.
وی، ذبح عدالت آموزشی در ساختار نظام آموزش و پرورش و حتی آموزش عالی کشور را مهم ترین چالش این بخش دانست و افزود: افزایش و توسعه قارچ گونه مدارس و آموزشگاه ها و دانشگاه های غیرانتفاعی که در اصل، کاملا انتفاعی و در شکل تجارت خانه ای آموزشی فعالیت دارند، عملا به ایجاد و حاکمیت نظام بورژوازی در حوزه آموزش منجر شده است.
کارشناس مسایل شهری و اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به بی توجهی نظام آموزشی در حوزه مهارت آموزی تصریح کرد: فاصله میان نیازهای واقعی دانش آموزان در عصر حاضر با مبانی و مفاد درسی طراحی شده در نظام آموزشی کشور نیز، داستان غمباری است که عملا، هرگونه مهارت آموزی، فن سالاری، حرفه آموزی و خلاقیت و نخبه پروری را فدای مدرک گرائی و امتیازگیری دانش آموزان و حتی دانشجویان در سیستم آموزشی کرده است.
پاکرو در ادامه به مشکلات ناشی از گرانی خدمات درمانی و بهداشتی مردم اشاره کرده و اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان نیز وضعیت چندان مطلوبی از منظر ماموریت و مسوولیت های حاکمیتی و دولتی حاکم نیست، کمبود بیمارستان های مدرن و تخصصی، کمبود تخت های بیمارستانی، گرانی و کمبود دارو، محدودیت تجهیزات و امکانات پزشکی، گرانی خدمات پزشکی و پیراپزشکی، مشکلات مربوط به تامین اجتماعی، بیمه های درمان، بستری، سلامت، کمبود پزشک متخصص و پرستار، خلاء های قانونی در برخورد با مافیای پزشکی، سوداگری های خارج از شبکه بهداشت و درمان و در کل، جایگزینی گرانی درمان و تامین سلامت به جای درمان و خدمات درمانی رایگان، محصول غفلت بزرگ دولت و حاکمیت از عمل به نص صریح قانون است.
وی در خاتمه گفت: اعتقاد من بر این است که بازنگری در سیاست ها و قوانین حوزه بهداشت و درمان و بازگشت امور به اصل ۴۳ قانون اساسی که بر رایگان بودن بهداشت، درمان و خدمات درمانی اشعار و تاکید دارد، یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف و ماموریت های مجلس به شمار می رود که باید از سوی نمایندگان مجلس دوازدهم مورد پیگیری قرار گیرد.
ارسال دیدگاه
نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد